Fusies en overnames, joint-ventures en andere vormen van samenwerking blijken succesvolle manieren om het rendement te verbeteren in de Agrifood. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar corporate development en het effect hiervan op de bedrijfsprestaties.
Partnerships
In totaal zijn 3.058 strategische partnerships in de Agrifood bestudeerd. Hieruit blijkt dat corporate development in eerste instantie zorgt voor betere financiële prestaties. Bij uitbreiding van het netwerk met een te groot aantal partners wordt het effect ervan echter negatief.
Optimum
Het optimale resultaat wordt in dit onderzoek gemiddeld bereikt als een bedrijf ongeveer acht partnerships per jaar aangaat. Worden dit er meer, dan ontstaat er een negatieve invloed op het rendement. Redenen hiervoor zijn onder andere toenemende kosten voor het managen van meerdere integratieprocessen en voor het onderhouden van contacten met diverse partners. Overmoed ligt ook op de loer, dus ABN Amro waarschuwt: "netwerken zijn een middel, geen doel op zich."
Producttechnologie
In het ‘bedrijven' van corporate development is het devies: focus op product- of procestechnologie. "Technologie vormt meer en meer een onderscheidende factor in de sector. Het vinden van technologische partners draagt dus bij aan het succes van Agrifoodbedrijven." De afstand tussen de Agrifood en meer technologische gebieden als ‘life science', (petro)chemie en farmacie wordt steeds kleiner.
Internationaal
Daarnaast is de bank behoedzaam in haar advies als het gaat om internationale overnames. Deze zijn namelijk moeilijker te beheersen en vereisen een langere voorbereiding. In veel gevallen is het wijs om eerst een minderheidsbelang te nemen of een andere vorm van partnership aan te gaan.
Schaalvergroting
Het aandeel private label neemt toe. De overheid stelt striktere eisen aan voedingsmiddelen en het speelveld wordt steeds internationaler. Een zekere schaalgrootte zal daarmee nog belangrijker worden. Intensievere samenwerking wordt verwacht, binnen en tussen sectoren. "Kennis vergaren over succesvolle acties in corporate development is zo waardevoller dan ooit en de ‘kunde van samenwerken' van toenemend belang."
Onderzoek
Voor het onderzoek is een selectie van 3.058 bedrijven gemaakt uit 59.977 corporate development transacties wereldwijd over de periode 1996 tot 2005. Voor dit onderzoek werkte ABN Amro samen met Cranfield University (Londen, Groot-Brittannië).