DSM kijkt terug op een goed jaar 2021, zowel financieel als wat betreft de niet-financiële doelen. Dat stellen DSM-directeuren Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze.
Versnelling
Matchett en De Vreeze noemen 2021 een omslagjaar voor het bedrijf en de werknemers. “In dit jaar hebben we versneld onze weg naar een Gezondheid, Voeding en Biotechnologisch bedrijf.”
Daarnaast zijn verdere stappen gezet om het bedrijf klimaatneutraal te maken. “Ook formuleerden we nieuwe doelstellingen om betekenisvolle bijdrage te leveren aan de gezondheid van mensen en de planeet.”
Financiën
DSM realiseerde een netto winst van 1,68 miljard euro. Dit resulteert in een dividend van 2,50 euro per aandeel. In 2021 bedroeg de omzet van het concern bedroeg 9,2 miljard euro.
2021 | 2020 | % verandering | volume % | |
Verkoop | 9,204 | 8,106 | 14 | 10 |
Nutrition | 7,031 | 6,365 | 10 | 8 |
Materials | 1,935 | 1,518 | 27 | 14 |
Aangepaste EBITDA | 1,814 | 1,534 | 18 | |
Nutrition | 1,447 | 1,338 | ||
Materials | 435 | 272 | ||
Innovation | 26 | 21 | ||
Corporate | -94 | -97 | ||
EBITDA | 1,702 | 1,368 | ||
Aangepaste EBITDA marge | 19,7 | 18,9 |
Marktomstandigheden
Zowel de divisies Nutrition als Materials realiseerden sterke resultaten. “We zijn er in geslaagd het bedrijf door de dynamische marktomstandigheden te loodsen. Ondanks de wereldwijde logistieke obstakels”, aldus Matchett en De Vreeze.
In het tweede half jaar speelde DSM al in op toenemende inflatiedruk. Het concern paste waar nodig de productprijs aan om kostprijsstijgingen op te vangen. “De eerste positieve effecten daarvan zien we terug in het vierde kwartaal. Die uitwerking zal doorgaan in 2022.”
Toekomst
Volgens de DSM-directie staat het bedrijf er goed voor. “We hebben een interessant, innovatief portfolio met producten die de nadruk leggen op duurzame oplossingen. Deze producten hebben aanzienlijke groeipotentie. Een voorbeeld daarvan is Bovaer.” Voor 2022 verwacht de directie dan ook positieve resultaten die in lijn zijn met de strategische doelen.
Herstructurering
Met ingang van 2022 heeft DSM de divisies anders gestructureerd. Dit heeft gevolgen voor de toekomstige financiële reportages. DSM focust op Health, Nutrition en Bioscience (HNB). HNB heeft drie businessgroepen: Food&Beverage, Health, Nutrition & Care en Animal Nutrition & Health (ANH).