Nijsen-Granico heeft twee nieuwe bedrijfshallen in gebruik genomen. Oud-directeur Pierre Nijsen verrichtte 9 januari in Veulen de officiële opening. Bij die gelegenheid is ook bekendgemaakt dat Nijsen-Granico voortaan verder gaat onder de naam Nijsen.
Met de uitbreiding op de productielocatie kan Nijsen naar eigen zeggen nog beter inspelen op een groeiende vraag uit de markt. Vanwege corona werd de opening in kleine kring gevierd.
Groei
De keuze om ruim dertig jaar geleden al te beginnen met het verwerken van rest- en zijstromen uit de voedingsmiddelindustrie heeft volgens directeur John Geurts tastbaar resultaat. “We groeien stevig.” Het was daarom noodzakelijk de productiefaciliteiten en -capaciteit aanzienlijk uit te breiden. Vooral ook om nog meer circulaire toepassingen te ontwikkelen.
Keten
De groei vervult Geurts met trots: “Wij maken van reststromen uit de levensmiddelenindustrie via eigen korte ketens weer eten: Food-for-Feed-for-Food. In een maatschappij waarin consumenten steeds nadrukkelijker letten op de productiewijze en herkomst van voedsel, voorziet Nijsen in een snel groter wordende behoefte. Wij voelen ons kiplekker in een kringloop waarin we dagelijks zakendoen met levensmiddelenfabrikanten, veehouders, ketenpartners, horeca en retailbedrijven en NGO’s.”
Minder
De combinatie van duurzaam en voedzaam in de Nijsen voeders heeft zichtbaar effect. Varkens hebben minder voer nodig om te groeien. Kipster-kippen bijvoorbeeld worden gevoerd met de voeders uit Veulen. Mede daardoor is de footprint van het vlees en de eieren aanzienlijk lager.
Uit berekeningen blijkt verder dat voor Nijsen voeders 62 procent minder land nodig is bij de productie van circulair varkensvoer; komen er 62 procent minder broeikasgassen vrij en is de CO2 uitstoot per kilogram van kippen- of varkensvlees tussen de 35 en 53 procent lager.
Kringloop
“De kringloop is rond”, vervolgt Geurts enthousiast. “Niet alleen zijn wij het meest circulaire diervoederbedrijf in Nederland en wellicht ook in de rest van de wereld. De nieuwe faciliteiten dragen eraan bij dat we deze positie kunnen behouden en onze diensten aan steeds meer partijen in de keten kunnen aanbieden. Wij zijn klaar voor de toekomst.”
Logo
Met de aanpassing van de bedrijfsnaam, is ook het logo vernieuwd. De nieuwe uitstraling is uitgewerkt op de nieuwe website: www.nijsen.co.