De Europese diervoederbranche heeft een 'online tool' ontwikkeld om vertegenwoordigers van de verschillende sectoren in kennis te stellen van het voedermiddelengebruik. Deze kennisgeving is alleen mogelijk via het Europese Feed Materials Register op internet.
Online-tool
Op grond van de Marktverordening Diervoeders moet een persoon die voor de eerste keer een voedermiddel in de handel brengt dat niet in de catalogus voorkomt, de vertegenwoordigers van de verschillende sectoren van de Europese diervoederbranche direct in kennis te stellen van het gebruik ervan. De Europese diervoederbranche heeft daarvoor een 'online tool' ontwikkeld. Notificaties zijn alleen mogelijk via dit register.
Handelingen
Wanneer een bedrijf in de Europese diervoederbranche na 1 september 2010 een voedermiddel op de Europese markt wil brengen, moet het bedrijf het volgende doen:
-Controleer in de huidige officiële Europese catalogus of de naam van het betreffende voedermiddel is opgenomen.
-Indien het voedermiddel niet is opgenomen in de catalogus: controleer in het online register of het voedermiddel is opgenomen en of het voldoet aan de karakteristieken zoals genoemd in het register.
-Indien het voedermiddel in het register is opgenomen, maar niet voldoet aan genoemde karakteristieken, dient een nieuwe notificatie plaats te vinden (onder dezelfde naam met nieuwe karakteristieken).
Indien het voedermiddel niet is opgenomen, dient tevens een nieuwe registratie te worden gedaan (nieuwe naam met nieuwe karakteristieken). In geval van twijfel of onduidelijkheden, dienen bedrijven zich te wenden tot de Europese of nationale autoriteiten voor advies.
Bedrijven
De inhoud van het register is gebaseerd op informatie van afzonderlijke bedrijven in de Europese diervoederbranche. Het online register wordt gesponserd door: AAF, CEFS, CEPS, CIAA, Coceral, Cofalec, Copa-Cogeca, EAPA, EDA, EFPRA, Emfema, Eucolait, Euromalt, European Flour Millers, Eusalt, Fediaf, Feduiol, Fefac, Ferm, IFFO, IMA-Europe en The Brewers of Europe.
bron: Productschap MVO