Ga naar hoofdinhoud

Private label verovert markt

Het marktaandeel van private label-producten, zoals diervoeders, verdubbelt van de huidige 25 procent naar 50 procent in 2025. Kleinere secundaire merken (B-merken) zullen zich strategisch moeten herpositioneren om te voorkomen dat ze uit de markt worden geperst.

Private label vs Merken

Dat is de conclusie van het Rabobank-onderzoeksrapport 'Private label vs Merken – een onlosmakelijk combinatie'.

A-merken behouden 

A-merken blijven behouden voor de winkeliers om de verschillende prijsniveaus te verankeren en om de consument keuze en vertrouwdheid te geven, zo luidt de conclusie. De mogelijkheid voor het kiezen van lager geprijsde huismerken wordt echter groter.
Consolidatie onder private label-specialisten is onvermijdelijk, want wanneer supermarktketens groeien, wordt het goedkoper en dus aantrekkelijker om huismerken te ontwikkelen.

Herpositionering B-merken

Uit het rapport blijkt dat kleinere secundaire merken (B-merken) steeds meer in de problemen komen. Leveranciers van B-merken moeten zich strategisch herpositioneren om te voorkomen dat ze uit de markt worden geperst. Ze moeten of investeren in kwaliteit, of zich specialiseren in private label.

Private label groei

Belangrijke oorzaken van de private-label-groei zijn de voortzetting van industriële consolidatie in de ontwikkelde food retail markten, zoals in West-Europa, de Verenigde Staten en Australië en goedkeuring van de moderne detailhandel in opkomende markten, zoals Rusland en Turkije. Daarnaast wordt een verhoogde acceptatie door consumenten van huismerken na de recessie en professionalisering van levering geconstateerd.
"Ons onderzoek toont aan dat private label en A-merken een onafscheidelijk combinatie zijn. Net als liefde en huwelijk, kun je het één niet hebben zonder het ander", aldus Sebastiaan Schreijen, opsteller van het Rabobank-rapport. "Dit rapport is een vroegtijdige waarschuwing aan B-merk leveranciers hun strategie aan te passen om te overleven. "

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie