Ga naar hoofdinhoud

Slow Flow Conveying

Dinnissen Process Technology introduceert haar nieuwe Slow Flow Conveying transportsysteem. Het concept is een aanvulling op haar bestaande assortiment pneumatische, mechanische en aero-mechanische transportsystemen. Dinnissen biedt haar oplossing aan in combinatie met haar technieken op het gebied van productinname, wegen, mengen, malen, zeven en verpakken van bulkgoederen.

Transportsysteem

Nieuw van Dinnissen is het Slow Flow Conveying transportsysteem. Hierin is een optimale balans bereikt tussen een laag energieverbruik en de praktische inzetbaarheid, aldus het bedrijf. Het systeem kent lage luchtsnelheden, een relatief hoge belading en minder luchtverbruik. Slow Flow Conveying is daardoor geschikt voor het hygiënisch, behoedzaam en efficiënt transporteren van bulk solids. Slow Flow Conveying werkt volgens het principe van zuig- of blaastransport. Poeders, korrels en granulaten worden op basis van een gecontroleerde lucht/gasstroom vanuit één of meer inlaatpunten naar één compacte ontvangstunit getransporteerd. Het omgekeerde is ook mogelijk. Omdat de verhouding tussen transportlucht/-gas en de belading relatief hoog is, ontstaan er relatief lage transportsnelheden en een geringe wrijving tussen/van de grondstofdeeltjes. Dit maakt Slow Flow Conveying geschikt voor het behoedzaam vervoeren van breukgevoelige en slijtende producten zoals melkpoeders, krijt, instant poeders, geprepareerde, geëxtrudeerde en gelecitineerde producten. Kleverige producten zoals cereals, cacao en hygroscopische producten koeken minder aan, binnen het Slow Flow Conveying (eventueel in combinatie met luchtontvochtiging).

Reinigen

Binnen het Slow Flow Conveying zijn de luchtsnelheden laag en is de belading relatief hoog. Door dit lage lucht/gasverbruik bestaat Slow Flow Conveying uit dunne leidingen, een compact receiversysteem en kleine filters. De compacte uitvoering van deze onderdelen, maakt het reinigen van Slow Flow Conveying snel en gemakkelijk. De ontvangstunit binnen Slow Flow Conveying beschikt over easy to clean functies waarbij de filters uitneembaar zijn via een speciaal geleidesysteem. Slow Flow Conveying beschikt verder over goed toegankelijke en demontabele leidingen die een snelle inspectie en reiniging bij de vertrek- en ontvangstpunten mogelijk maakt. Slow Flow Conveying is uit te breiden met een automatisch reinigingssysteem op basis van lucht of CIP-cleaning op basis van water of een reinigingsmiddel (weken en/of spoelen).

Stofvrij

Omdat er bij Slow Flow Conveying sprake is van onderdruk of overdruk, worden alle systemen stofvrij ontworpen en uitgevoerd. Dat maakt Slow Flow Conveying geschikt voor situaties waarin hoge eisen worden gesteld aan hygiëne en een stofvrije omgeving, meent Dinnissen. In situaties waarin extra eisen worden gesteld aan het ultra stofdicht afsluiten van transportsystemen, kan Dinnissen het nieuwe concept uitbreiden met kleppen die in de juiste volgorde worden geopend en gesloten en kan de veilige afloop van het transport worden bewaakt met Scada-visualisering of alarmsystemen die afwijkingen in het systeem signaleren.

Laag gasverbruik

De optimale belading van Slow Flow Conveying zorgt niet alleen voor minder wrijving maar ook voor minder weerstand. Dat maakt dat het transport van producten met minder energie en dus duurzamer plaatsvindt. De compacte uitvoering van het receiversysteem zorgt voor een laag gasverbruik. Bovendien kan worden volstaan met een compact luchtbehandelingsysteem en een kleiner luchtbehandelingsfilter.

Opties

Afhankelijk van de situatie kan Dinnissen het Slow Flow Conveying uitbreiden met speciale opties. Zo zijn er mogelijkheden om de capaciteit van bestaande systemen te verhogen, uiterst nauwkeurige meet- en weegapparatuur toe te passen en extra onderdruk of overdruk te creëren. Het Slow Flow Conveying is geschikt voor toepassing binnen zowel batchmatige als continue systemen. Met Slow Flow Conveying zijn transportafstanden van 500 tot 600 meter en snelheden van 8-15 m/s haalbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Abonneer je nu op de nieuwsbrief

 
Feedback