De Heus Voeders gaat een waterstoftruck aanschaffen als onderdeel van haar strategie om het transportproces te verduurzamen. De levering van het voertuig staat gepland voor 2026, waarna het uitgebreid getest zal worden.
De truck is uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor en biedt een alternatief voor dieseltransport zonder CO₂-uitstoot. De benodigde waterstof zal worden geproduceerd met duurzame energie. Hiervoor werkt De Heus samen met Fieten Olie, dat een nieuw waterstoftankstation in Steenwijk zal bouwen.
Vrachtwagenheffing
De investering sluit aan bij de bredere ontwikkelingen in de transportsector, waaronder de invoering van de vrachtwagenheffing in 2026 en het emissiehandelssysteem ETS2 in 2027. Deze maatregelen stimuleren bedrijven om hun uitstoot te verminderen.
Subsidieregeling
De overheid ondersteunt deze transitie met subsidies, waaronder de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM). Op 16 september 2025 werd deze subsidie toegekend aan een consortium van De Heus, Fieten Olie en andere transportondernemers.
Geen aanpassingen
Volgens De Heus biedt de gekozen technologie vergelijkbare prestaties en rijcomfort als diesel, waardoor er geen aanpassingen in logistiek of planning nodig zijn. Het bedrijf ziet de inzet van waterstof als een belangrijke stap in het verduurzamen van haar logistieke processen.