AB Texel wil samen met ketenpartners in 2030 de CO2-uitstoot per vervoerde ton per kilometer met minimaal 40 procent reduceren ten opzichte van 2021. In 2050 moet de uitstoot zijn teruggebracht naar nul. Piet Bakker is binnen het transportbedrijf Manager Sustainability. Hij spreekt van een reële doelstelling: “Ik ben ervan overtuigd dat we het gaan halen.” Bas Strijbosch directeur van AB Texel Silo Feed & Dry Food, Liquid Food & Distribution sluit zich daarbij aan: “Een goede efficiency helpt mee om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.”
Ontdek de laatste innovaties in de diervoederindustrie – Lees De Molenaar nu 7 dagen gratis!
verminderen in om gebruiken we ritten en onze door “We grootste kansen CO2-reductie brandstof 95 kunnen bedrijf die vrachtwagens die met van van impact in de dan onze voor uitdagingen ons CO2-uitstoot komt CO2-uitstoot Daarom Piet: ons maken. de aantal onze dat het procent de in maken. klanten. liggen de rijden grootste de we te wagenpark, én kilometers Meer
wagenpark Hoe eruit? ziet huidige jullie
ontwikkelingen tot hebben feed alle 150 in we kleine doel zijn onze en ligt het aanvoer feed 5 dit gaan trucks hebben dit door Op komende gebruik. opleggers Voor voor aantal verder aantal moment van palletdistributie duurzaamheidsdoelstelling.” trucks rijden hoger. waar zuiniger nog rijden, en actief het 10 Specifiek en rijden groeien. helpen is beschikbaar, en van steeds nieuwe eind voor jaren laten landen trucks ook 2950 nog en diesel. “Over gewoon de en maar ook zal mee op zijn stukgoed. RMO-wagens Die een 1780 we aan jaar 280 meeste 340 hebben van in opleggers zo’n stuk rijden, wat we opleggers. Voor we siloblazen Sowieso een dit de om bulkwagens het wagens betreft het grondstoffen voor divisies te met bereiken stiller Bas: op Bio-LNG voor de trucks mengvoer, alle trucks
iets jullie gebruiken? vertellen Kan je de die over brandstofsoorten meer
hebben echt opzetten alternatieve zelf momenteel niet ons eind brandstofsoort wagenpark tweede te het van zijn de beschikbaar. met het Deze nu truck is wat in is wagenpark op moment moment een hoog nog als te Voor zo op brandstofsoort te het plan en elektrische niet zijn hopen zowel moment wanneer naar gaande, het ons is, op dat en onderweg waterstof Piet: nog er volop is bezig waterstof voertuig mogelijk ontwikkelingen krijgen. nog We rendabel. brandstofsoorten, niet betreft er jaar hebben.” te Bovendien één voor zeggen maar wagenpark. nog voldoende van hierdoor dit rijden. we “Voor dit 2050 kunnen De kostprijs deze duurzaam vijf hiermee voor waterstof aan we in is batterij-elektrisch. geldt we Daarnaast ons dit zoals we kijken om
in de hebben Voor trucks lossen bulk worden de een in actieradius klant.” gaan we de Feed elektrische inzetten. op het kilometer. Voor van Feed trucks en silo’s circa jaar “De voorlopig van gelet Bas: bij niet, actieradius geleverd stukgoed 350 het die loop
Transitiebrandstoffen Bio-LNG en HVO
gemaakt dierlijke belangrijke voor efficiëntere Oil) is type vervanger (Hydrotreated is oliën door een dieselbrandstof van brandstof wordt een geproduceerd behandeling hernieuwbare heeft lager procent fossiele voor rond biodiesel. hydro-behandelen Afgewerkt – wordt opzichte grondstoffen is of 90 een HVO frituurvet het de en een HVO. HVO dan diesel. Omdat resultaat diesel. Vegetable uit is HVO bron CO2-uitstoot dat hernieuwbare Deze van ten plantaardige schonere klassieke de Het als vetten.
van Bio-LNG een gemaakt de vervanger LNG. Bio-LNG exacte uit grondstoffen. geeft besparing van af biogas hangt tot is van 100%. vermindering Bio-LNG stortafval, van de en (mest)vergistingsinstallaties. gebruik CO2-uitstoot normale samenstelling bio-LNG De van – wordt Het afvalwaterzuiveringen een voor
dit rendabel? moment op rijden Is dan wel elektrisch
Piet: met meest de nog laden Daarom hard, Er actieradius. van wordt wanneer het het elektrisch voor 2025 van geldt is te weinig een ontwikkelingen door moment is kent te met Elektrisch rijden truckfabrikanten rijden trucks in draaien 500 de is. Maar elektrisch kilometer, maar een “We het en zoals hoge met de Bio-LNG.” netcongestie. kostprijs een actieradius actieradius goede HVO op werken stroomnet uitdagingen, belast. volop dagproductie vangen tot kilometer. nu aan zit de voertuigen nachts testen. inderdaad nodige Daarbij kant transitiebrandstoffen nog dat van als Al met 500 we wordt om 220 en nog je zogeheten de ’s dit de loop Bij bijvoorbeeld kilometer meeste Mercedes rijden door is dit ideaal. hiermee de getest gaan zijn dat ook kunnen te op levert aan
voor rijden veel met bijvoorbeeld er Verandert bij trucks? chauffeurs het de elektrische
rijden merken bijvoorbeeld begin de voertuig chauffeurs begin van wel het voor Het in dat is.” stilvalt dat mee het Bas: zijn het in in een ook veel voertuig Het vaak is de verandering, de ‘bang’ de gaten angst batterijmeters collega’s dat toch in ineens verduurzamingstraject. willen dat ineens “We de omdat ze houden, is het angstvallig wennen. leeg elektrisch chauffeurs batterij voor
we “Als trucks goede mooie eenmaal zijn begeleiding; prettig en hun ze moeten truck voor is. en wij Daarmee de in per luxe bij ook wagens collega’s Zij rijden van betrokkenheid werkgever op chauffeurs. het van zijn het werkgever. Piet: zorgen Chauffeurs ze hun gewend mee ons nieuwe meer zijn willen Daarom bij wijze niet een klant.” De zijn visitekaartje je bij trots duurzaamheidsverhaal. creëer slot spreken waarin gewoon rekening nemen als anders. op je
te CO2-uitstoot manieren de nog beperken? om er andere Zijn
bereiken te behulp naast door “Onder alleen belangrijk. plannen. efficiënt rijden we te er rijden het in ook die hierop te moment de efficiëntie landen-overstijgend van duurzaamheid.” ritten hoeveel Door precies efficiëntie van het zo kunnen efficiëntie naar bijvoorbeeld met kunt de gebruik sensoren Met die finetunen. maar werken krijgen. en ook niet is voorraad van nodig beter. kilometers we Om door het voorkomen. kilometers slimme silosensoren reduceren maar mogelijk en Nederland Nog een wordt Dit op nieuwe België we Deze de een er we werken. Een op Dit voer om is. in lege alles andere planningssoftware, het is met efficiënt wanneer door samen kunnen bereiken boerenerf. geen optimaal inplannen. te Zonder zo klanten data aansluit landen beter jaren Voor beter Dit Duitsland. silo verzamelen, en leveranciers, door die andere duurzaamheidsdoelstellingen innovatie te feed divisie-overstijgend je te gaat de komende verwachting juiste kan Bas: meten kilometers en aangeven steeds de is bevoorrading kunnen je
https://www.demolenaar.nl/mens-en-bedrijf/transport/ab-texel-maakt-cirkel-rond-met-bio-lng/56415/
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van De Molenaar.
- Log gratis in als abonnee van De Molenaar
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 5,45 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!