81,3% van de Nederlandse agrariërs heeft in de afgelopen twee jaar een agrarische vakbeurs bezocht. De agrarische beurzen worden het meest bezocht door de varkens- en pluimveehouders (90,5%) en het minst door de tuinders (76,5%).
Onderzoek AgriDirect
Dit zijn de resultaten van het onderzoek ‘Effectief communiceren in de land- en tuinbouw’ dat AgriDirect in het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. 400 land- en tuinbouwers uit Nederland beantwoordden vragen over hun communicatie- en informatiegedrag.
Producten, technieken, contacten
Men wil op beurzen informatie opdoen over producten en technieken. 65,8% van de Nederlandse agrariërs geeft aan een beurs te bezoeken om informatie op te doen over producten en technieken. Daarnaast zegt 62,7% naar de beurs te gaan voor het onderhouden van zakelijke contacten en 36,5% zet de beurs in voor het sociale doel.
Best bezochte beurzen
In de akkerbouwsector was de Landbouwvakbeurs Assen de best bezochte beurs in de afgelopen twee jaar (36,8%). Binnen de tuinbouwsector ging men het meest naar de Tuinbouwrelatiedagen in Gorinchem (34,4%) en Venray (31,9%). De rundveehouders kozen het meest voor de Rundvee & Mechanisatie Vakdagen in Hardenberg (41,4%) en Gorinchem (38,4%) en de varkens- en pluimveehouders bezochten de Landbouwdagen Intensieve Veehouderij in Venray (41,5%) en Hardenberg (35,1%) het meest.
Duitsland
Duitse agrariërs gingen het meest naar Agritechnica en Eurotier. In Duitsland werd het vergelijkbare onderzoek ‘Informationsverhalten von Landwirten in Deutschland’ uitgevoerd. Onder Duitse agrariërs is de best bezochte beurs van de afgelopen twee jaar de Agritechnica (53,0%). Eurotier volgt op een tweede positie (32,6%). Ook voor de Duitse agrariërs is de belangrijkste bezoekreden het opdoen van informatie over producten en innovaties (78,7%).



