Cehave komt met nieuw vleesvarkensvoer: Airline 2.0. het voer drukt de mestafzetkosten tot 10 euro per vleesvarkensplaats.
Door gebruik van grondstoffen met weinig, maar goed opneembare fosfaat- en stikstof verlaagt het fosfaatgehalte in de mest met ruim 60 procent en het stikstofgehalte met meer dan 30 procent. De ontsluiting van grondstoffen en toevoeging van extra vet en olie leidt tot een voer met een EW van 1,40. Daarmee is een zeer lage voederconversie van 2.0 bij vleesvarkens haalbaar.
Het lagere mineralengehalte van de mest maakt het mogelijk twee keer zoveel mest op een hectare te brengen ten opzichte van de huidige situatie. De vleesvarkenshouder kan daardoor de mestafzetkosten drukken. "Wie nu de helft van zijn mest op zijn eigen grond kwijt kan en de rest op afstand moet afzetten, kan met het nieuwe voer alle mest op eigen grond kwijt", stelt Cehave-directeur Arno Oostdam. Wie alle mest ver weg afzet, heeft weinig voordeel.
Het gebruik van de aangepaste grondstoffen maakt Airline 2.0 5 euro (startvoer) tot 9 euro (afmestvoer) per 100 kilo duurder dan standaard vleesvarkensbrok.
Het airline 2.0-voer wordt gemaakt via een nieuw procédé: vacuümcoating. Hiermee wordt het extra vet en de olie gestopt in de holtes van het al bestaande, luchtige Airline-voer. Bij gangbaar persvoer leidt toevoeging van veel vet tot een instabiele brok die na enige tijd gaat plakken en niet meer 'loopt'.
Cehave claimt met Airline 2.0 een extra daggroei van 50 gram ten opzichte van standaard vleesvarkensbrok. De lage voederconversie en de hoge daggroei compenseren volgens het bedrijf de hogere prijs van het voer. De voerwinst blijft op peil. Het netto-voordeel zit hem dan in de verlaging van de fosfaat- en stikstofuitstoot waardoor de mestafzetkosten dalen.