Betere monitoring van operationele activiteiten. Minder verontreinigende stoffen in diervoedermiddelen. Meer tevredenheid bij klanten met als gevolg hogere verkoopcijfers en minder afgewezen producten. Deze voordelen van het GMP+ Feed Certification scheme trokken ongeveer zeventig bezoekers tijdens een seminar bij VIV Asia 2013 in Bangkok.
Deelnemers
De deelnemers waren afkomstig van diervoederbedrijven die zich bezighouden met de productie van diervoedermiddelen, diervoeder bio-chemicaliën, voormengsels evenals mengvoeder. Daarnaast waren er mensen aanwezig van universiteiten, voedselbedrijven, certificatie-instellingen, overheidsinstellingen, adviseurs en landbouwbonden. Naast de diversiteit van de belanghebbenden, was de afkomst van de deelnemers minstens zo divers: de deelnemers kwamen uit vijftien – voornamelijk Aziatische – landen, maar ook uit Europa en de Verenigde Staten.
Basisbeginselen
Voorzitter tijdens het seminar was Johan den Hartog, managing director bij GMP+ International. Hij presenteerde een overzicht van de visie, de strategie en de werkwijze van de organisatie. Dik Wolters, projectmanager bij GMP+ International gaf uitleg over het GMP+ Feed Certification scheme. Daarnaast verschafte hij duidelijkheid met betrekking tot de recentelijke aanpassingen. De voornaamste focus van het GMP+ scheme is de borging van veilig diervoeder, maar onlangs is de scope van het schema uitgebreid naar verantwoorde soja. Het is de eerste stap op dit gebied in het proces om diervoederbedrijven de mogelijkheid te bieden op efficiënte wijze om te gaan met de marktvraag met betrekking tot duurzaamheid, via de ‘one stop shop – multiple certification’ optie.
Meer klanttevredenheid
Een interessante bijdrage werd geleverd door Mevrouw Liezl R. Cosino, system officer bij New Leyte Edible Oil MFG Co, een kokosnootpersbedrijf uit de Filippijnen. Vraag uit de markt heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf heeft gekozen voor GMP+ certificatie. De introductie van GMP+ FSA heeft geleid tot een aantal voordelen voor de interne zaken, maar ook voor de marktpositie en verkoop. Het heeft geleid tot betere monitoring van de operationele activiteiten en tot verbetering in het algemeen. Een belangrijk resultaat was de aanzienlijke reductie van het aflatoxinegehalte in koprameel. Uiteindelijk zorgde het voor een hoger percentage klanttevredenheid, waardoor het verkoopcijfer steeg en het aantal geweigerde producten terugliep tot nul.


