Het ministerie van Economische Zaken (EZ) wil de toepassing van ISO 26000 stimuleren in agri- en foodbedrijven. Kees Lever, directeur Plantaardige Agroketens & Voedselkwaliteit van het ministerie van EZ, bekende op het symposium ‘MVO in de Food- en Agribusiness’ een vervolg op de expeditie te financieren.
Symposium
Op 6 december organiseerden de MVO Nederland Academie en marketingadviesbureau The Terrace het symposium MVO in de Food- en Agribusiness. Het was de afsluiting van de MVO-expeditie Food- en Agribusiness, een leertraject waarin twaalf bedrijven samen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) implementeerden in hun organisatie met behulp van de internationale richtlijn ISO 26000. Gezien de positieve ervaringen van de deelnemers wil het ministerie van EZ de toepassing van ISO 26000 in agri- en foodbedrijven stimuleren. Tijdens het symposium maakte Kees Lever, directeur Plantaardige Agroketens & Voedselkwaliteit van het ministerie van EZ, bekend een vervolg op de expeditie te financieren.
ISO 26000
ISO 26000 hielp de deelnemers aan de expeditie bij de integratie van MVO in hun beleid, het stellen van prioriteiten en het communiceren met klanten en stakeholders. Bovendien biedt het hen nieuwe marktkansen. Het ministerie van EZ financiert in 2013 drie MVO-expedities voor de kleinere MKB bedrijven met minder dan 30 medewerkers.
Zelfverklaring
De 12 deelnemers konden de expeditie afsluiten met een Zelfverklaring ISO 26000 onder begeleiding van Hans Kröder van Learn2Improve. A-ware Food Group deed dat als eerste. Andere organisaties die deelnamen aan de MVO-expeditie zijn: The Greenery, Amacore Seafood / Open Seas, Maison Blanche Dael, Bisschopsmolen, M. van den Oever Boomkwekerijen, Ecostyle, Koppert Cress, Intertaste, Hoogesteger, de Vereniging voor Keurslagers en Cono Kaasmakers.
MVO-expeditie
De MVO-expeditie is een leertraject van vijf maanden waarin bedrijven uit de food- en agrisector actief aan de slag gaan met ISO 26000. Stap voor stap leren zij met de richtlijn te werken en onderzoeken ze wat het kan betekenen voor hun organisatie. Onder leiding van MVO- en marketingexperts werken zij aan hun MVO-beleid en de implementatie ervan. Aan het einde van het traject ondertekenen zij een Zelfverklaring waarmee ze aan de buitenwereld laten zien wat hun MVO-doelen en -prestaties zijn. De MVO-expeditie wordt georganiseerd door de MVO Nederland Academie en The Terrace. De volgende MVO-expeditie start begin 2013.


