Ga naar hoofdinhoud

‘Wetenschap moet zuivel gezond imago bezorgen’

Er wordt op veel fronten gezocht wordt naar gezondheidsaspecten van melk. De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) steunt veel wetenschappelijk onderzoek. Jaarlijks wordt daar vanuit de organisatie ongeveer een miljoen euro in geïnvesteerd. Daarnaast is het zuivelbedrijfsleven betrokken bij het Topinstituut Food and Nutrition, waarin kennisinstituten, bedrijfsleven en overheid samenwerken in het onderzoek naar gezonde en betere voeding. Ook steken de zuivelnbedrijven zelf veel geld in de ontwikkeling van nieuwe producten en nieuwe toepassingen.

Er is de zuivelindustrie ook veel aan gelegen de gezondheidseffecten van zuivelproducten op het goede podium naar voren te brengen. Dat gebeurt met steun van én dankzij de wetenschap, aldus directeur Kees Pette van de NZO. Via seminars en symposia moet de kennis op de juiste plek terecht komen. Volgens Pelle werkt het niet wanneer de zuivelindustrie zelf benadrukt dat melk of zuivelproducten gezond zijn. Dat moeten andere partijen aan de consument duidelijk maken, bijvoorbeeld artsen en dietisten. Die moeten op basis van wetenschappelijk onderzoek zelf hun conclusies trekken, zegt Pette.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Abonneer je nu op de nieuwsbrief

 
Feedback