De dierenspeciaalzaak blijft het primaire aankoopkanaal voor huisdiervoeding. Ruim 38% van de hondenbezitters koopt primair de hondenvoeding in de dierenspeciaalzaak.
Alleen voor kattenvoeding blijft de supermarkt het primaire aankoopkanaal met een aandeel van 49%. Dat blijkt uit het huisdierenpopulatie-onderzoek dat brancheorganisatie Dibevo en de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG) jaarlijks laten uitvoeren.
Voor alle diersoorten geldt dat de jarenlange stijging van het aandeel ‘online’ als primair aankoopkanaal voor huisdiervoeding, ook in 2020 verder heeft doorgezet.
Stijging huisdierbezit
Verder blijkt uit het onderzoek dat het huisdierbezit tijdens de coronacrisis flink is toegenomen. Eerder werd al in de media aangenomen dat er sprake zou zijn van een stijging. Deze aanname kan nu met data uit dit onderzoek worden onderschreven.
Vooral honden en katten hebben tijdens de pandemie voor de stijgende trend gezorgd: bijna 25% van de huishoudens heeft een kat en nog net geen 20% een hond. Aquariumvissen blijven met ruim 7% rotsvast in de top 3 van meest gehouden huisdieren staan.
In bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens is één of meerdere huisdieren aanwezig. Het totaal aantal huisdieren in Nederland wordt geschat op bijna 27 miljoen. De kattenpopulatie stijgt naar 3,1 miljoen en de hondenpopulatie naar 1,9 miljoen.
Onderzoek
Sinds 2002 vindt er een jaarlijks onderzoek plaats naar de honden- en kattenpopulatie in Nederland. Met ingang van 2015 worden ook metingen van andere huisdieren meegenomen, zoals konijnen, andere knaagdieren, paarden, vissen, vogels en reptielen.
De resultaten uit het onderzoek worden geëxtrapoleerd uit een representatief panel van 7.200 huishoudens en over twee jaar voortschrijdend gerapporteerd. Door middel van data gegenereerd uit het panel, wordt het aantal huisdieren berekend.