Nieuws
ForFarmers
ForFarmers-directeur Yoram Knoop verwacht ondanks de onderzekerheid als gevolg van Covid-19 voor 2020 een beter resultaat dan over 2019 werd gerealiseerd.

In de eerste helft van 2020 realiseerde ForFarmers een voeromzet van 4,8 miljoen ton. Daarvan was 3,4 miljoen ton mengvoeder. Een daling van 4,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bruto winst van het voerconcern steeg naar 219,5 miljoen euro, de onderliggende winst naar 21,5 miljoen euro.

Financiën

De goede financiële resultaten zijn volgens ForFarmers in belangrijke mate toe te schrijven aan een betere inkooppositie, een gevarieerdere productmix met focus op specialiteiten en het ingevoerde kostenbesparingsprogramma.

“Doelstelling daarvan was een besparing van 10 miljoen euro ten opzichte van 2018 tegen het eind van dit boekjaar. Dat doel hebben we nu al gehaald. We kijken daarom, zeker ook met het oog op de onzekerheden van nu, naar een volgende stap in eventuele kostenbesparingen”, aldus algemeen directeur Yoram Knoop in een toelichting op de halfjaarcijfers.

Productmix

Knoop constateert dat de inzet van ForFarmers op een diversere productmix en meer aandacht voor specialiteiten zijn vruchten afwerpt als het gaat om het behoud van het financiele resultaat. “Dit ondanks de druk op alle markten waarin we actief zijn, zeker in het tweede kwartaal, als gevolg van de Covid-19 pandemie.”

Met name de pluimveeactiviteiten in Polen werden hard getroffen. Niet alleen Covid-19 beïnvloedde de handel, ook vogelpest speelde daar mee. “Pluimveehouders hebben minder ingezet op nieuwe rondes vanwege de verminderde afzetmogelijkheden. Dat zien we terug in de voerafzet.”

Voor de komende tijd zet ForFarmers onverminderd in op specialiteiten en een gevarieerde productmix. “Ons marktaandeel specialiteiten kan nog verder groeien en biedt ook aantrekkelijke perspectieven met het oog op onze total feed-benadering”, aldus Knoop.

Digitalisering

ForFarmers zet daarnaast in op verdere digitalisering van het total feed-concept en de relatie met de veehouder. “We zijn in Nederland gestart met de pluimveehouderij. De ervaringen over en weer zijn goed. Dat draagt bij aan de klanttevredenheid”, constateert de ForFarmers-topman. “Zakendoen moet eenvoudig en betrouwbaar zijn. Daaraan levert deze digitaliseringslag een bijdrage.” Momenteel rolt ForFarmers dit concept uit voor Nederlandse varkenshouders. De verwachting is dat daarna de melkveehouderij zal volgen. “Als het in Nederland naar tevredenheid werkt, volgens andere landen.”

Lange termijn

Volgens Knoop is het langetermijnperspectief positief, ook al blijven de markten uitdagend in het licht van de ontwikkelingen rondom Covid-19. Hij erkent dat het stikstofdossier met name de Nederlandse melkveehouderij beperkt in de mogelijkheden, maar in het algemeen geldt volgens Knoop dat de wereldwijde vraag naar eiwit hoog blijft door tekorten in andere landen. “Ondanks alle onzekerheid verwachten we daarom voor het hele jaar 2020 wel een hoger resultaat dan vorig jaar.”

Lees ook: Voervolume ForFarmers eerste half jaar gedaald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.