Ga naar hoofdinhoud

Voedingsindustrie onderschat belang van innovatie

De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie en agribusiness on­derschat het belang van innovatie en schaalgrootte. Bedrijven geven slechts 1% van hun omzet uit aan onderzoek en innova­tie. In de farmaceutische indu­strie is dat circa 15%. Dat zei Peter Beckers, directeur strategie van Vion op 21 januari tijdens de jongerendag van coöperatie Agrifirm in Emmeloord.

Beckers zoekt de oorzaak voor het relatief lage aandeel dat bedrijven aan innovatie besteden in de grootte van de ondernemingen. De Nederlandse agribusiness en voedingsmiddelenindustrie kent volgens hem relatief veel bedrijven met een omzet van minder dan 200 miljoen euro. Volgens de Vion-topman willen vragende partijen grote zekerheden. Nu wordt er nog veel lokaal ingekocht maar dat ziet Beckers verdwijnen. Hij ziet een gevaar ontstaan dat bedrijven tussen wal en schip vallen en niet kun­nen profiteren van juist een geringe of een enorme omvang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Abonneer je nu op de nieuwsbrief

 
Feedback