Melkveehouders presteren goed ondanks prijzig voer

De cijfers uit Agroscoop over 2011 laten zien dat de melkveehouderij een goed jaar achter de rug heeft. Dit blijkt uit gegevens van ruim 1800 melkveehouders, die van ForFarmers voeren en in 2011 deelnamen aan het managementprogramma Agroscoop. Zowel het saldo als de technische kengetallen zijn in 2011 verder verbeterd.

Financieel resultaat

Het afgelopen jaar was het financiële resultaat van melkveehouders substantieel beter dan in 2010. Het saldo van 31,88 euro per 100 kg meetmelk is 3,47 euro hoger dan in 2010. Dit positieve verschil kan bijna volledig worden toegeschreven aan een hogere melkprijs. De in 2010 ingezette gunstige melkprijsontwikkeling heeft in 2011 verder doorgezet. De totale krachtvoerkosten per 100 kg meetmelk zijn in 2011 gestegen naar 5,99 euro. De belangrijkste oorzaak hiervan is een hogere mengvoerprijs vanwege de hogere grondstofprijzen voor mengvoergrondstoffen in 2011.

Technische kengetallen

Uit de Agroscoop cijfers blijkt dat de melkveehouders, die voeren van ForFarmers, prima scoren met betrekking tot de technische kengetallen. De productieresultaten zijn in 2011 wederom gestegen. De melkproductie per koe bedraagt gemiddeld 8,591 kg melk met een vetpercentage van 4,48 procent en een eiwitpercentage van 3,58 procent. Met deze stijging in het eiwitpercentage verstevigd ForFarmers haar positie als nummer 1 in melkeiwit. De gestegen melkproductie en de hogere gehalten zijn grotendeels toe te schrijven aan het eigen energiewaarderingssysteem MELK waarmee ForFarmers haar voeders optimaliseert. Met behulp van MELK worden energie- en eiwitaanbod beter op de behoefte van de melkkoe afgestemd. Dit geeft een efficiëntere melkproductie en een hoger rendement voor de klant, volgens de voerleverancier.

Hoge levensproductie

Melkveebedrijven die van ForFarmers voeren zijn in staat om een steeds hoge levensproductie per melkkoe te realiseren. Zo ligt de productie per afgevoerde melkkoe in 2011 op 30.772 kg (een stijging van 199 kg ten opzichte van 2010). Deze stijging is het gevolg van het consequent samenwerken met de klant aan een duurzame veehouderij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel nieuws uit de diervoederindustrie